loader image

ایــگـــادُر ایده ، طراحی ، اجرا

ایــگـــادُر ایده ، طراحی ، اجرا

درب شیشه ای گردان

درب شیشه ای گردان

درب شیشه ای گردان را می‌توان زیباترین و گرانترین مدل از درب های اتوماتیک شیشه ای نامید. این درب اتوماتیک که تلفیقی از فریم و شیشه است با مکانیزم چرخش روی یک پاشنه فعالیت می‌کند. موتوری این درب روی قسمت سقف درب یا در کف زمین قرار می گیرد درب را به حرکت در می ‌آید. این مدل از درب اتوماتیک بر مبنای قطر دایره، تعداد بالها و ارتفاع دهانه سفارش گذاری می‌شود.

در هنگام نصب درب اتوماتیک شیشه ای گردان با حالت موتور در کف، موتور فضای حدودی 40 سانتیمتر نیاز است. این درب از حداقل قطر 240 سانتیمتر سه و چهار بال شروع شده و تا قطر 540 سانتیمتر با دوبال که در آن درب شیشه ای اتوماتیک نرمال تعبیه شده قابل اجراست. تعداد بالها و قطر درب بسته به نوع کاربری، تعداد تردد روزانه و ارتفاع دهانه قابل تغییر می‌باشد.

با توجه به چرخشی بودن درب اتوماتیک شیشه ای گردان، برای جلوگیری از آسیب های احتمالی نظیر گیر کردن افراد و اجسام بین درب در حالن چرخش، ضربه زدن به پشت پای افراد در حال تردد و غیره، این درب دارای تجهیزات ایمنی بسیاری دقیق و فراوانی در محل های مختلف نصب درب است. این تجهیزات مانند سنسور پشت پا و سنسور بین درب هستند از ایجاد هرگونه آسیب و خسارتی جلوگیری بعمل آورد.

از مزایای منحصر به فرد این درب که انواع دیگر دربها آن را ندارند این است که این درب در حال کار کرد هم باز و هم بسته است و برای جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین حفظ دمای محیط استفاده می‌شود.

igaman ایگامن

فهرست مطالب

عملکرد درب اتوماتیک شیشه ای گردان

برای حرکت درب اتوماتیک شیشه ای چرخان از حسگر های تشخیص وزن استفاده می شود. این حسگر ها درکف زمین نصب می گردد و با تشخیص وزن، و اعلام آن به برد فرمان، باعث چرخش درب می شوند. در ساخت درب اتوماتیک شیشه ای چرخان می توان از حسگر مادون قرمز نیز استفاده نمود، حسگر با تشخیص حرکت، باعث چرخش درب می گردد. می توان این حسگر را در بالای ورودی و به روی اپراتور و یا به روی لت ها نصب کرد. البته باید به این نکته نیز توجه نمود که ممکن است سنسور تشخیص حرکت که در خارج از یک ساختمان نصب می شود، حتی حرکت افرادی که قصد ورود به ساختمان را ندارند و صرفا از جلوی درب آن عبور می کنند را نیز به شمار آورد و درب را باز کند که این موضوع می تواند برای مصرف انرژی مساله ای مهم باشد.

حالت های قابل اجرای درب شیشه ای گردان

درب شیشه ای گردان در سه حالت: 2بال، 3بال و 4 بال اجرا می گردد.

در حالت دوبال ما دارای دوفضا با زاویه 180 درجه هستیم. این حالت برای دهانه های با قطر زیاد است. این حالت تلفیقی از حالت چرخشی و حالت درب شیشه ای نرمال است. میزان فضای موجود در درب گردان وابسته به قطر دهانه ورودی است. با توجه به فضای کمتر نسبت به سیستم سه بال باید قطر ورودی بیشتری داشته باشیم.

حالت های قابل اجرای درب شیشه ای گردان دوبال
حالت های قابل اجرای درب شیشه ای گردان با دوبال ویترین

درب های گردان با ویترین به لحاظ تبلیغاتی و کسب درآمد در مراکز بزرگ دارای امتیازی ارزشمند است. این درب به لحاظ فنی تفاوتی با درب های گردان بدون ویترین ندارد.

حالت های قابل اجرای درب شیشه ای گردان سه بال

در حالت سه بال ما دارای سه فضا با زاویه 120 درجه هستیم. میزان فضای موجود در درب گردان وابسته به قطر دهانه ورودی است

حالت های قابل اجرای درب شیشه ای گردان چهار بال

در حالت چهار بال ما دارای چهار فضا با زاویه 90 درجه هستیم. میزان فضای موجود در درب گردان وابسته به قطر دهانه ورودی است. با توجه به فضای کمتر نسبت به سیستم سه بال باید قطر ورودی بیشتری داشته باشیم .

درب اتوماتیک شیشه ای گردان دوقلو

نوع دیگری از درب اتوماتیک شیشه ای چرخان وجود دارد که به نام درب اتوماتیک شیشه ای گردان دوقلو معروف است. این درب شامل دو قسمت اصلی می گردد که هر کدام دارای دو لت هستند. این دو لت با یکدیگر زاویه 90 درجه ای می سازند. محور چرخش این دو درب در یک راستا است. در هنگام باز شدن کامل یک درب، درب دیگر کاملا بسته است. با عبور افراد از درب اول، درب دوم کاملا باز و درب اول کاملا بسته می شود.

نکته مهم و قابل توجه این که در هنگام حرکت این درب و باز شدن ورودی، در واقع ورودی هیچگاه باز نمی شود! به این معنی که با حرکت یکی از لت ها (و به دنبال آن حرکت دیگر لت ها) بخشی از ورودی باز می شود، افراد از فضای ایجاد شده استفاده کرده و وارد محوطه ورودی می شوند، سپس قبل از اینکه ورودی به طور کامل باز شود (و تبادل انرژی با محیط خارجی صورت گیرد) لت یا لنگه بعدی فضا را پوشش داده و مانع از خروج هوای گرم یا هوای خنک محیط داخلی می گردد. بدین ترتیب می توان این نوع درب اتوماتیک شیشه ای را درب بسیار مناسبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی دانست. از این رو این درب ها را «دوستدار محیط زیست» نیز می نامند.

درب اتوماتیک شیشه ای گردان با حرکت به صورت دستی

نوعی از درب اتوماتیک شیشه ای چرخان وجود دارد که در تمام مدت ثابت است و با برخورد ملایم ضربه به آن شروع به حرکت می کند. این نوع درب نیازی به فشار زیاد برای حرکت ندارد و می توان آن را به نوعی یک محصول بین درب اتوماتیک سنتی و اتوماتیک دانست.

اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای گردان

در ساخت اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چرخان با توجه به وابسته بودن سرعت حرکت افراد به سرعت حرکت درب، امکان تنظیم سرعت درب نیز در نظر گرفته شده است. برای مثال در اماکنی مانند بیمارستان ها و یا مراکز نگهداری از افراد کم توان، ممکن است فرد نتواند با سرعت درب، حرکت کند که این موضوع می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. به همین خاطر، کنترل سرعت حرکت درب اتوماتیک شیشه ای گردان مانند دیگر انواع درب اتوماتیک شیشه ای در اپراتور آن قابل تنظیم می باشد. همچنین این اپراتور قادر است با تشخیص سرعت حرکت افراد، سرعت حرکت درب را تنظیم نماید. تصویر زیر به خوبی گویای اجزای سازنده اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چرخان و ساختمان آن است.

اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای گردان

فریم و شیشه درب اتوماتیک شیشه ای چرخان

در ساخت فریم درب اتوماتیک شیشه ای چرخان مانند انواع دیگر درب اتوماتیک شیشه ای از آلومینیوم آنودایز (قطبیده شده) استفاده شده است. این نوع آلومینوم به دلیل دارا بودن لایه ای محافظ، از استحکام بالاتری برخوردار هستند و می توانند در برابر ضربه و خط و خش مقاومت بالاتری نشان دهند، در نتیجه برای درب های اتوماتیک شیشه ای عموما از این نوع فریم استفاده می گردد. شیشه به کار رفته در ساخت درب شیشه ای اتوماتیک چرخان غالبا از نوع حرارت دیده با مقاومت بالا (سکوریت) است، می توان به روی این شیشه ها نام و یا آرم شرکت یا موسسه را حک کرد (سندبلاست) و یا به دلخواه طرحی به روی آن نقش نمود.

موارد استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای چرخان

استفاده از این درب ها می تواند برای اماکنی مانند مراکز خرید و فروشگاه ها مناسب باشد، چرا که مشتریان با دست هایی پر از کیسه های خرید، دیگر نیازی به حرکت دادن درب ندارند. به علاوه استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای گردان برای یک ساختمان اداری مهم و یا دفتر مرکزی یک شرکت بزرگ، می تواند بسیار شیک و تاثیر گذار باشد. همچنین در اماکنی مانند بانک ها که در آن رفت و آمد نسبتا زیادی صورت می گیرد، استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای گردان می تواند مفید واقع گردد.

هماهنگی درب اتوماتیک شیشه ای گردان با سیستم های حفاظتی و نظارتی

همه انواع درب اتوماتیک شیشه ای قابلیت تطبیق با سیستم های حفاظتی و نظارتی از جمله سیستم های کنترل تردد، سیستم های اعلام حریق و… را دارند. می توان برای کنترل رفت و آمد و اتوماسیون ادارات از آن ها استفاده کرد، در حالی که باز شدن درب تنها با تشخیص کارت و یا اثر انگشت انجام گیرد. همچنین این قابلیت وجود دارد که ورود و یا خروج از طرق مختلفی صورت گیرد، برای مثال برای ورود به مرکز ATM از دستگاه کارت خوان استفاده شود و برای خروج از آن از حسگر چشمی. نکته دیگر اینکه درب اتوماتیک شیشه ای را می توان به راحتی با سیستم های اعلام حریق هماهنگ نمود. به این ترتیب که سیستم اعلام حریق با تشخیص حرارت، دود و یا گاز، به صورت اتوماتیک درب خروج اضطراری را باز می کند و بدون کوچکترین مشکلی مسیر برای خروج افراد آماده می گردد. از این رو می توان این درب ها را درب هایی بسیار مطمئن در زمینه فراهم کردن ایمنی محیط قلمداد کرد. درب اتوماتیک شیشه ای چرخان در شرایط اضطراری این قابلیت را دارد که به صورت درب گردان معمولی در آمده و تنها با فشار دست مسیر را باز کند.

2 پاسخ

  1. سلام میشه علت اینکه از درب اتوماتیک شیشه ای گردان خیلی استفاده نمیشه را بگید؟ امکاناتش نیست؟

    1. درود بر شما . درب اتوماتیک گردان در مکان های خاصی استفاده میشه و مشتری خاص خودش رو هم داره و نسبت به موارد اسلایدینگ خب کاربرد کمتری داره. البته قیمت نیز تو این مورد تاثیر بسزایی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

0 / 5. تعداد امتیازات 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

خوشحالیم که این پست برای شما مفید بود ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!